Hva er CRM?
Er CRM verden kompleks?

Hva er CRM?

Du er ikke alene om å lure på hva CRM er, og hva det kan gjøre for deg. Helt enkelt så er det en systematisk måte å lagre informasjon om dine kunder og kontakter.

CRM står for Customer Relationship Management som oversatt til norsk betyr kunderelasjonshåndtering.

Altså skal du ikke bare lagre kundedata som et kartotek, men bruker informasjonen du lagrer til å pleie dine kunder.

På norsk kan man kalle det for kunderelasjonshåndtering eller bare kundedatabase. Kjært barn har mange navn.

Forskjellen på CRM systemer

Her har vi laget en video som forklarer litt forskjellen på CRM systemer. Spørsmålet: “Hva er CRM” er omtrent det samme som “Hva er et fremkomstmiddel” – Se hva Frode Heimen, daglig leder hos Adventor AS har å si om den saken i videoen nedenfor: “CRM på 1 minutt”

Relasjonshåndtering (CRM)

Kunderelasjonshåndtering er et «mangehodet monster» hvor man har både kundeopplevelsen (strategien) og selve programvaren. Man kan på en måte si at programmet er en digital kundeliste hvor man blant annet loggfører dialog og kontakter. Dette gir alle ansatte den samme oversikten og denne type systemer kalles for CRM-systemer, av oss fagnerder.

En CRM-strategi er en strategi rundt det å finne kunder, få kunder og beholde kunder. Hvordan man kommuniserer med dem og hva man skal gjøre i forskjellige deler av kundereisen.

Når vi snakker om CRM, og når man normalt snakker om CRM så er det CRM-programvaren man sikter til i dagligtale.

CRM enkel illustrasjon

Hvilke oppgaver ligger i CRM?

Når man spør “hva er CRM?” – så er det greit å gå litt inn i hvilke funksjoner dette tradisjonelt dekker.

CRM er kundefokusert og dekker primært organisasjonsns behov for verktøy innenfor følgende områder:

  • Salg
  • Markedsføring
  • Support

Forskjellige systemer har forskjellig fokus. Noen dekker godt på alle områder, andre spesialiserer seg på enkelte områder eller oppgaver. Det er ikke en klar fasit på hvilke funksjoner et CRM-system skal inneholde. Det er derfor vi alltid anbefaler å prøve flere løsninger før dere bestemmer dere.

Det som ER felles uansett løsning, er at det ofte ligger en kundedatabase til grunn. Ditt kundearkiv, der du loggfører aktiviteter og kontaktinformasjon på en strukturert måte.

Nytteverdien av god kundehåndtering

  • Bedre samarbeid. Alle har tilgang til den samme informasjonen.
  • Kundekunnskapen er åpen og tilgjengelig for alle ansatte.
  • Man mister ikke data
  • Kundene får bedre oppfølging.
  • God dokumentasjon gir sikrer håndtering av reklamasjoner.
  • Gode oppfølgingsrutiner gir fornøyde kunder.
  • Mersalg og repeterende salg.

Når dette blir brukervennlig og enkelt, så forstår man hvorfor stadig flere små og mellomstore bedrifter velger å bruke Adventor CRM.

Prøv gratis i 14 dager

Prøv gratis i 14 dager
Klikk på bildet for å komme til registrering.

CRM for store og CRM for små - hva er forskjellen?

Sentral kundedatabaseStørre og mer komplekse selskaper har andre behov enn oss mindre. En stor forskjell er gjerne at konsern og større bedrifter gjerne sentraliserer sine data. Dette i form av sentral database for kundedata, sentral database for produkter (PIM) osv. Og at disse databasene er koblet opp mot et konglomerat av andre systemer via API. Det er selvsagt effektivt og nyttig (og gjerne svært dyrt)

Mindre selskaper har ofte flere egne systemer, hvor kundedata utveksles, men som befinner seg i hver sin tilhørende database. F.eks kan man lagre kundedata både i regnskapsystemet, intranettet og i CRM-systemet.

En annen dimensjon er gjerne kompleksiteten. Brukervennlig CRM forsvinner raskt, med mer komplekse oppgaver. Der hvor sentraliserte data er for stort, men man likevel er en større/kompleks bedrift så vil man likevel oppleve komplekse behov. Det er her de etablerte løsningene som f.eks SuperOffice, Salesforce og Microsoft Dynamics som dominerer som tilbydere.

Blant norske bedrifter er det svært mange som har enkle behov for en enkel kundedatabase med tilhørende oppgaver. Det er disse vi spesifikt målretter oss mot, slik at vi kan lage en brukervennlig og enkel CRM løsning som du synes passer midt i blinken for deg. Så er du blant de mange som trenger noe annet enn excel og post-it-lapper, så er Adventor CRM et godt sted å starte.

Hva er Adventor CRM®

Vi prøver ikke å lage CRM etter tradisjonell tankegang. I stedet har vi sett på hvordan mange små og mellomstore bedrifter jobber. Observasjonene vi har gjort har lagt grunnlag for funksjonene som vi har lagt inn i Adventor CRM.

  • Vi har laget svært mye etter innspill fra våre kunder.
  • Vi føler oss ikke bundet av en “CRM”-definisjon, men prøver å lage et praktisk nytteverktøy for dere.
  • Adventor CRM er under stadig utvikling.
  • Vi har sterkt fokus på forenkling og brukervennlighet.

Prøv gratis i 14 dager

Er du klar til å prøve? Det aller beste er om du prøver selv, så får du se om vi er en god match. Prøveperioden er helt uforpliktende.
Prøv nå

Hva er CRM? Oppsummert

«Hva er CRM?» er et like vagt uttrykk som «hva er hagearbeid» – Hvordan hagen skal se ut, og hvem som skal bruke den til hva er planleggingen – strategien.

Mens verktøyene du trenger er avhengig av om jobben består i stubbefresing, planting av hekk eller om du skal grave ned et svømmebasseng. Da må du ha riktig verktøy – programmene.

Ditt behov er avgjørende for hva du trenger – og dermed, hva som er svaret på “Hva er CRM?” – Er man i et større konsern, så er behovene annerledes enn om man er en mindre bedrift med et lite titalls ansatte.

CRM handler om å ta vare på og jobbe med kundedata og kundeinformasjon. Gjerne med tilhørende oppgaver, gjøremål og oppføling.